Prawa Pacjenta są zbiorem przepisów prawa zawartych w Konstytucji Rzeczpospolitej Polskiej, a także innych dokumentach prawnych m. in. ustawie o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta, ustawie o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, a także ustawie o działalności leczniczej. Przestrzeganie praw pacjenta jest obowiązkiem osób uczestniczących w udzielaniu świadczeń medycznych, zdrowotnych od organów władzy publicznej począwszy, poprzez osoby wykonujące zawód medyczny, do wszystkich innych, którzy z racji wykonywanego zawodu mają kontakt z pacjentem.
Poniżej przedstawiamy podstawowe Prawa Pacjenta:
Prawo do świadczeń zdrowotnych zgodnych z wymaganiami stawianymi przez aktualną wiedzę medyczną
Prawo do informacji o swoim stanie zdrowia
Prawo do wyrażenia zgody na udzielenie świadczeń medycznych
Prawo do tajemnicy informacji związanych z pacjentem
Prawo do zgłaszania niepożądanych działań produktów leczniczych
- Prawo do zgłaszania sprzeciwu wobec opinii albo orzeczenia lekarza
- Prawo do dostępu do dokumentacji medycznej w różnych formach (m.in. poprzez uzyskanie kserokopii, skanu, wyciągu, wydruku)
- Prawo do poszanowania intymności i godności pacjenta
- Prawo do poszanowania życia prywatnego i rodzinnego
- Prawo pacjenta do opieki duszpasterskiej
- Prawo do przechowywania rzeczy wartościowych w depozycie
Więcej informacji na temat poszczególnych praw, przysługujących każdemu Pacjentowi, można znaleźć w Ustawie z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta, a także na stronie internetowej Rzecznika Praw Pacjenta.